شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۱۲:۵۶

آیا عمان می تواند رویای صادرات LNG ایران را محقق کند!؟

وزیر انرژی عمان اعلام کرد که خط لوله متوقف شده ایران و عمان سرانجام دوباره شروع به پیشرفت کرده است و انتظار می رود اواخر امسال یا اوایل سال 2025 راه اندازی شود.

به گزارش “راهبرد انرژی“، ایران همچنان بزرگترین تولیدکننده گاز در خاورمیانه است به طوری که تولید این کشور در این زمینه طی دهه گذشته سه برابر شده و به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده است. این کشور همچنین با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون متر مکعب [گاز طبیعی]، دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را پس از روسیه دارد.

سایمون واتکینز، تحلیلگر مالی و اقتصادی در گزارشی برای وبسایت آمریکایی اویل پرایس باور دارد جای تعجب نیست که جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ جهانی در زمینه گاز طبیعی مایع از طریق روش‌های مختلف از جمله روشی است که شامل متحد قدیمی یعنی عمان می‌شود.

برنامه ایران برای استفاده از عمان در راستای برنامه‌های خود در زمینه گاز طبیعی مایع، بخشی از یک توافق نامه همکاری گسترده تر بود که میان عمان و ایران در سال 2013 منعقد شد، دامنه آن در سال 2014 گسترش یافت و در آگوست 2015 به طور کامل به تصویب رسید.

به طور کلی، برنامه جمهوری اسلامی تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گاز – از جمله LNG و LPG – به اروپا و غرب آسیا با تمرکز بر چین، کره جنوبی و پاکستان بود. پیش از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) در ماه می 2018، مشکلی برای شرکت‌های بین المللی نفت و گاز خواهان مشارکت در خط لوله ایران و عمان وجود نداشت.

با ازسرگیری تحریم‌های آمریکا در سال 2018، عمان از این طرح عقب نشینی کرد و شرکت روسی گازپروم در برنامه گاز طبیعی مایع ایران جایگزین شد. با این حال، به علت افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه و چشم‌انداز نسبتا ضعیف قیمت جهانی LNG در آن زمان، برنامه‌های دو کشور در این زمینه دوباره به حالت تعلیق درآمد.

در این میان چین دوباره به مشارکت در پروژه LNG ایران به عنوان بخشی از قرارداد 25 ساله گسترده‌تر خود با ایران علاقه نشان داد. با این حال، اواسط آوریل سال گذشته شاهد بودیم که سالم العوفی، وزیر انرژی عمان اعلام کرد که خط لوله متوقف شده ایران و عمان سرانجام دوباره شروع به پیشرفت کرده است و انتظار می رود اواخر امسال یا اوایل سال 2025 راه اندازی شود.

برای ایران و چین سودمند است که مسیر گازی ایران – عمان و زیرساخت‌های مرتبط با آن خط لوله گوره – جاسک را تکمیل خواهد کرد؛ یعنی خط لوله‌ای که تحریم‌ها را درهم می‌شکند و ظرفیت انتقال حداقل یک میلیون بشکه در روز نفت از میادین اصلی نفتی ایران را دارد. این خط لوله از گوره در منطقه شعیبیه (استان خوزستان) تا بندر جاسک واقع در استان هرمزگان [نزدیک] خلیج عمان امتداد دارد.

منابع ایرانی می گویند مسقط خوشحال است که کانالی برای خط لوله گازی است که از میدان گازی عظیم پارس جنوبی ایران آغاز می شود و تا صحار در شمال عمان امتداد می یابد.

منبع: https://alarab.co.uk/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی